Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2013

πόσο με μπερδεύουν τα ουσιαστικά!


Πολλοί μαθητές δεν μπορούν να διακρίνουν τα κλιτά από τα άκλιτα μέρη του λόγου. Πολύ συχνά  όμως δεν ξεχωρίζουν σε μία πρόταση, ούτε τα ουσιαστικά από τα ρήματα ή τα επίθετα και δυσκολεύονται να κατανοήσουν τη θεωρία που τα συνοδεύει. 

ουσιαστικά:

Αρχικά, είναι απαραίτητο να τονίσουμε στα παιδιά ότι τα ουσιαστικά μπορεί να φανερώνουν ένα πρόσωπο, ένα ζώο ή ένα πράγμα. Επίσης μπορεί να φανερώνουν μια ιδιότητα ή μια κατάσταση. Τέλος, μπορεί να είναι και κύρια ονόματα Το σημαντικότερο είναι πάντα να χρησιμοποιούμε παραδείγματα για να γίνεται πιο κατανοητό στα παιδιά. Έτσι:

πρόσωπο: ο δάσκαλος 

ζώο: το λιοντάρι
πράγμα: το βιβλίο 
ιδιότητα: η ταχύτητα 
κατάσταση:  η ηρεμία
κύριο όνομα :η  Μαρία

Δεν πρέπει να ξεχνάμε να χρησιμοποιούμε μπροστά από κάθε λέξη το άρθρο για να κατανοήσει ο μαθητής μας ότι τα ουσιαστικά μπορεί να είναι αρσενικά, θηλυκά και ουδέτερα ανεξάρτητα από την κατηγορία στην οποία ανήκουν. 


Παρακάτω παρουσιάζονται τρεις ασκήσεις που θα βοηθήσουν τα παιδιά να εξασκηθούν: 


                                                   1η άσκηση:






γράφουμε σε ένα φύλλο Α4 ουσιαστικά ανακατεμένα και κάτω από αυτά σχηματίζουμε 3 στήλες: αρσενικά, θηλυκά και ουδέτερα. Ζητάμε από τους μαθητές μας να τοποθετήσουν το κάθε ουσιαστικό στη σωστή στήλη.


2η άσκηση:


Γράφουμε στο τετράδιο του κάποια ρήματα και ζητάμε να συμπληρώσει τα κενά με ένα ουσιαστικό ανάλογα με το γένος που του δίνεται κάθε φορά.


3η άσκηση

Αυτή είναι μία παραλλαγή της παραπάνω άσκησης. Αφού διδάξουμε τις κλίσεις των ουσιαστικών ζητάμε από το μαθητή να συμπληρώσει τα παραπάνω κενά λαμβάνοντας και πάλι υπ'όψιν το γένος του ουσιαστικού. 






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου